Díky záštitě, kterou nad výstavou převzal kardinál Dominik Duka, mohla vernisáž grafik Bohuslava Reynka začít na místě, na které jiní organizátoři výstav nemohou ani pomýšlet: v katedrále sv. Víta.
Když údery zvonů ohlásily pátou hodinu odpolední, byla katedrála zaplněna těmi, kteří přišli za zážitkem, jaký dosud nepoznali – jak to alespoň slibovaly četné plakáty. Počet zúčastněných se těžko odhaduje, ale když se později průvod vydal z Hradu dolů do Jízdárny, zaplnil Zámecké schody v podstatě po celé jejich šířce a délce.
Promluva kardinála Duky
„Velikonoce jsou tak trochu divné svátky: zrada, zbabělost, urážky, odsouzení na smrt... A pak vlastně konec. Zdá se, že vše skončilo,“ prohlásil před zúčastněnými v katedrále pražský arcibiskup. Za jeho zády byl nainstalován billboard se zvětšenou grafikou petrkovského samotáře Reynka: ukřižovaný Kristus spočívající v klíně své matky. Jeho smrt je branou k novému začátku, k naději, připomněl Duka.
Přítomné zaujal i scénický tanec a vemlouvavý hlas herce Jana Kačera. To už ale generální sekretář České biskupské konference Tomáš Holub vyzval lidi, aby zahájili pašijové putování „za davem, kde budou vojáci, Ježíš a lid jeruzalémský.“ Přišla chvíle pro žďárské ochotníky.
Kardinál k B. Reynkovi
Přímo před branami katedrály vzal starší muž s purpurovou čepičkou na hlavě na svá bedra mohutný dřevěný kříž. Dominik Duka nesl kříž po nádvoří Hradu několik set metrů, pak ho předal dalším církevním představitelům, a následně žďárským hercům – v první řadě Martinu Dobrovolnému, který ztvárňoval Ježíše Krista.
(upravil jne)
Odkaz na původní reportáž
Reportáž: Reynkovu výstavu zahájil průvod z Hradu. Kříž nesl arcibiskup Duka (Aleš Palán na ihned.cz)