Vážení přátelé, milí rozhlasoví posluchači, jak jste možná postřehli, letošní Národní svatováclavská pouť nám připomněla význam mariánské úcty, kterou reprezentuje od úsvitu našich dějin Palladium. Podle tradice jde o legendární dar, který obdržela svatá Ludmila při křtu s knížetem Bořivojem od arcibiskupa svatého Metoděje.
Palladium je připomínáno v souvislosti s cyrilometodějskou misií jako garant české státnosti, která se opírá o státnost Velké Moravy a Bořivojův křest. O tom svědčí argumentace pro korunovaci prvního krále Vladislava II., kdy pražský biskup Daniel I. žádá korunu od císaře Fridricha Barbarossy.
Čtěte také: Český stát se nezrodil vraždou svatého Václava, připomíná Dominik Duka
Podobně olomoucký biskup Bruno ze Schauenburku, tradičně nazývaný nástupcem na stolci svatého Metoděje, vyšehradský probošt, kancléř království žádá o císařskou hodnost pro Přemysla Otakara II. A takový byl sen svaté Anežky Přemyslovny, který se naplnil až v případě Karla IV., syna Elišky Přemyslovny.
Palladium hraje svoji roli v 16. i 17. století. Legendy spolu se starými kronikami hovoří o mariánské úctě ve Staré Boleslavi v době Karla IV. Poutníkem do Staré Boleslavi k Palladiu je nazýván také svatý Jan Nepomucký, který spojuje toto období s barokní zbožností.
Plech, ze kterého je tato rytina zhotovena, je takzvaná korintská slitina, která svědčí o byzantském původu tohoto artefaktu. Osudem Palladia v době třicetileté války bylo hanobení, nové vykoupení i přimknutí císařovny, manželky Leopolda I.
To spojuje všechny tři dynastie – Přemyslovce, Lucemburky i Habsburky se svatým Václavem, ale také se státností odvozovanou z Velké Moravy, která míří k misii svatých Cyrila a Metoděje. O této skutečnosti svědčí spiritualita barokní doby, vyjadřovaná takzvaným českým nebem.
Palladium sehrálo svojí roli v nejtěžších dobách minulého století, v době nacismu, kdy po osvobození z nacistického područí putuje do katedrály svatého Víta. Max Švabinský tehdy korunuje Madonu svatováclavskou korunou jako symbolem návratu svobody a suverenity.
V roce 1950 se originál Palladia dostává za mříže Státní bezpečnosti, aby se v době pražského jara mohlo navrátit do Staré Boleslavi. Naše slavnost, takzvaná korunovace svatováclavskými korunami tohoto milostného obrazu, vyjadřuje naději do budoucna v roce, kdy si připomínáme 25. výročí pádu totality a návratu svobody a suverenity naší vlasti.